20 Haziran 2020

Menekşe çoğaltma, torf, siyah sinek


Edirne'den gelirken yanıma birkaç kırma yada en küçük kaplarda çiçek almıştım.. saksıyla alamadım arabada yer yoktu ve gittiğim yerde neyle karşılaşacağım; onları koyabileceğim yer olup olmadığı belli değildi.. 
Evimizin küçük bir ön balkonu var.. ışık alan yer burası.. çiçeklerimi buraya koydum.. zamanla büyüdüler güzelleştiler..saksıya aldım.. Böyle sarmaşıklarım hep cama tırmanmıstı..Görseniz bayılırdınız..

Uzun süreli Kayseri'ye gidişte yanımızda götürmek zorunda kaldık.. Aylarca çiçeklerimi emanet edebileceğim kimsem yoktu..

Orada evin içinde uygun yer olmayınca..çatı katına koyduk.. ve kötü son.. Kayserinin ayazında çiçeklerimin çoğu dondu.. öylesine üzüldüm öyle üzüldüm ki size anlatamam.. Hepsi benim evladım gibi..gözüne bakıyorsun...neyse olan oldu.. Kalan sağlarla devam ettik..

Geçenlerde menekşelerimden bazıları yaşlanmıştı.. onları söküp suya koyup yeniden köklendirdim.. Kağıt bardaklara ektim.. ( evde az biraz eski saksıların toprakları vardı ona ektim..)

Fazlalık yaprakları  suya koydum.. ben çiçeklerin tek bir canlı yaprağını çöpe atmaya kıyamıyorum.. Çünkü "her bir dal her bir yaprağın" eğer bir şans verilirse yeni bir canlı olacağını biliyorum.. Eşim kızıyor yine suya koymuşşsun ne yapıcaz bunları Allah kerim..

 Menekşeler bir müddet tutunduktan sonra.. 9 kök gövdeli menekşeyi iş yerine gönderdim.. Orada arkadaşlarına hediye etti..Yapraktan ektiğim 13 kök vardı.. onları da hediye edeceğim ama sürgün vermeden göndermek istemedim çünkü herkes herşeye bakmayı beceremez..

 Bu seferde saksıda sıkışan menekşelerimi böldüm..

 3..4 kök bir arada zamanla iyice sıkışmış..

 Böyle parçaladık..

 Elimde peynir kutuları vardı.. Ocakta çiviyi ısıtıp kutuya delik açıyoruz..


Ben sulamanın ayarını biliyorum ama bilmeyen suyu doldurur çiçeği çürütür.. saksının dibinde birkaç delik olursa belki su tahliye olur bitki ölmez.. ben elimden gelen çabayı gösteriyorum..Evet bu menekşeler hediye edilecek.. başkasında yaşasa ne yaşamasa ne dimi? Ama ben bu menekşeler ölsün istesem bu kadar uğraşmazdım.. mühim olan onların yaşaması...

 Yaprak halde ektiklerimiz ufaktan sürgün vermeye başladı..

 6 kök peynir kutusuna ektim..

Bir ongün sonra falan komşulara hediye ettim.. Burada size yaptığım hataları söyliyim..
Yada püf noktasını..

Ben böldüğüm menekşeleri mutlaka suya koyar yeni kök atınca toprağa ekerdim.. burada suya koymaya üşendim ve direkt olarak toprağa ektim.. bitkiler sendeledi ve istediğim gibi tutunmadılar.. bu hataydı böyle yapmayın.. mutlaka önceden suya koyup taze kökleri görünce ekin..

İkincisi menekşeyi asla torfa ekmeyin.. Ben ekmezdim.. yinede ekmem.. Ama bu memleketin toprağı çok sert demir gibi ( burası Karabük)  yol kenarlarından falan aldım.. hiç olmuyor.. şimdi toprak ihtiyacım oluşunca gittim marketten torf aldım.. almaz olaydım.. Bu bölgede küçük siyah sinekler çok fazla...

Torf nem tutuyor..  "Küçük siyah sinekler" nemli yerleri seviyor.. toprağa girip çiçeğin köklerine yumurtluyor.. larvalar bitkinin köklerini yiyor... erginleri de menekşelerin yapraklarını emiyor.. ve dilini değdirdiği yaprak bir daha düzelmiyor.. ilkin yumuşuyor sölpüyor.. sonra çürüyor.. en sonunda bütün menekşe ölüyor..

Çözümü raid sinek öldürücü.. birkaç gün arayla sinek ilacı yapın.. pencereleri sinek telsiz açmayın..
toprağı çok ıslak tutmayın.. en iyisi mi bence torf asla kullanmayın!!!! Çünkü bu sinekler mutlaka sizi bulur..En iyisi toprak.. toprak.. sertte olsa kumda olsa toprak...

13 kök yaprağımız vardı.. Maşallah 13 tanesi de sürgün verdi.. bu süreç ne kadar sürdü derseniz.. yani bir ayı falan bulmuştur..belki daha fazladır.. Onları da iş yerine gönderdim..Arkadaşlarından isteyenlere hediye edildi.. Umarım hayırlı uzun ömürlü olurlar.. çünkü emek verdim..Yaşasınlar isterim..torfun içinde nasıl olacaksa..

Peynir kutusuna ektiklerimi komşulara verdim dedim ya.. verirken dedim ki "ben toprak bulamadım torfa ektim. torfta sinek oluyor menekşe ölmesin.. iyi toprak bulursanız değiştirin" dedim.. komşum ne dedi beğenirsiniz.." ya marketlerde toprak satılıyor ya ondan alsaydın keşke"

Be mübarek bende marketten para verip aldım.. torf işte onlar.. bunu söylemeye çalışıyorum bir saattir.. ama anlatamıyorum.. velhasıl herkes çiçek yetiştiremez.. eğitim şart:)

En son böldüğümüz menekşelerden de 100 küsür bir yaprak çıktı.. onlarıda suya koydum.. 30 tanesi kadar köklenmiş.. onları da gösteririm inşallah..elimde resim yok şimdi.. Arka balkonda ki çiçeklerimi de bir ara gösteririm.. Ben ne mi yapıyorum?  Boş durmuyorum boşa çalışıyorum.. Şaka bir yana boş duranı Allah sevmez c.c..

"Yap iyiliği at denize. Balık bilmese Halik bilir"

Bu arada muhabbet kuşlarım Edirne de kalmıştı.. 3 ay kadar oldu onu getirdim..  Yanına birde eş alınca balkonu savaş alanına çevirdiler.. Hep menekşelerin üstünü batırıyorlar.. Salmasan bir türlü salsan bir türlü.. Ne yapıcaz bu kuşlarla.. Onu da sonra paylaşalım..

Saat öğle 12 ye geliyor.. Çayı ufaktan koyayım.. yarım gibi eşimi uyandırırım... kahvaltı yaparız.. Geceden çıktığı günler böyle geç kahvaltı yapıyoruz.. o sabah geliyor yatıyor bende kalkıyorum.. Sonra kahvaltıyı beklerken çok acıkıyorum:)

Sağlıcakla kalın... Herbirinize Selamlar..

Hiç yorum yok: